openSUSE 12.1 Release Notes

Versjon:

12.1.7 (2011-11-09)

Copyright © 2011 Novell, Inc.

Det gis med dette tillatelse til å kopiere, distribuere og/eller endre dette dokumentet i henhold til betingelsene i GNU Free Documentation License, versjon 1.2 eller nyere versjoner utgitt av Free Software Foundation, uten Invariant-seksjoner og uten forside-/baksidetekst. En kopi av lisensen er vedlagt som filen fdl.txt.

Hvis du oppgraderer til denne openSUSE-versjonen fra en tidligere versjon, finner du tidligere versjonsmerknader her: http://en.opensuse.org/openSUSE:Release_Notes

Disse versjonsmerknadene dekker følgende områder:

Diverse
  1. YaST-modul for oppsett av AppArmor
Installasjon
  1. Ikke aktuelt
Generelt
  1. openSUSE-dokumentasjon
  2. GNOME 3
  3. Lydsystemet PulseAudio
  4. Windows Domain Logon with KDM
  5. Oracle Java er tilgjengelig eksternt
Systemoppgradering
  1. Montere krypterte partisjoner med systemd
Teknisk
  1. Initialisere grafikk med KMS (Kernel Mode Setting)
  2. Radeon HDMI Sound Output Being Disabled
  3. Slå av systemet med systemd
  4. systemd: bruke parametere for start av tjenester
  5. Starte opp med systemd eller sysvinit
  6. CUPS 1.5
  7. rename-kommandoen
  8. NetworkManager fra kommandolinjen
  9. rpm: %_topdir Changed for Non-root Users

Diverse

YaST-modul for oppsett av AppArmor

FATE-kategorier for https://features.opensuse.org/305278: AppArmor, YaST.

Oppsettmodulen for AppArmor ligger nå under «Sikkerhet og brukere» i YaST kontrollsenter.

Installasjon

Ikke aktuelt

Generelt

openSUSE-dokumentasjon

CHECKIT for 12.1!

GNOME 3

GNOME 3 har en ny skrivebordsdesign som skiller seg fra GNOME 2. Derfor, og for at brukerne skal se fordelene ved endringene, vil ikke oppsettet av ditt GNOME 2-skrivebord bli automatisk migrert. GNOME 3 kan tilpasses under Systeminnstillinger, og det finnes et avansert verktøy (gnome-tweak-tool) for mer detaljert tilpassing.

Standardmodus for GNOME 3 krever støtte for grafikkdrivere med 3D-akselerasjon. Hvis ikke 3D-akselerasjon er tilgjengelig, bruker GNOME 3 en reservemodus. Hvis GNOME 3 registrerer at 3D-akselerasjon er tilgjengelig, men at standardmodus ikke kan benyttes, skyldes dette sannsynligvis en feil i grafikkdriveren. Du kan tvinge bruk av reservemodus med argumentet «gnome.fallback=1» på boot-linjen i grub.

I fallback-modus kan du tilpasse panelene ved å trykke Alt og høyreklikke på dem.

Du finner korte beskrivelser av mange GNOME Shell-funksjoner, f.eks. tastetilordninger, dra-og-slipp og spesialverktøy under https://live.gnome.org/GnomeShell/CheatSheet.

Lydsystemet PulseAudio

Lydsystemet PulseAudio er nå integrert i hele systemet og aktivert som standard for nye installasjoner. Hvis du har deaktivert PulseAudio i en tidligere versjon og vil aktiver det nå, kryss av for variabelen PULSEAUDIO_ENABLE i /etc/sysconfig/sound:

Sett PULSEAUDIO_ENABLE til «yes» for å bruke PulseAudio overalt. Å sette PULSEAUDIO_ENABLE til «no» vil deaktivere PulseAudio helt, og ved å velge «custom» vil et tilpasset oppsett bli beholdt.

Windows Domain Logon with KDM

The SUSE KDM theme does not allow Windows Domain logons.

To work around this issue, set DISPLAYMANAGER_KDM_THEME to an empty string in /etc/sysconfig/displaymanager to use the default KDM theme:

DISPLAYMANAGER_KDM_THEME=""

Oracle Java er tilgjengelig eksternt

På grunn av en lisensendring er ikke pakken java-1_6_0-sun er lenger en del av openSUSE. Vi leverer i stedet OpenJDK. openSUSE-brukere som foretrekker å bruke den binære Oracle JDK-versjonen i stedet for openSUSE OpenJDK, kan laste ned Oracle-versjonen fra http://oracle.com/java.

Systemoppgradering

Montere krypterte partisjoner med systemd

Hvis krypterte partisjoner ikke automatisk monteres med systemd, kan det skyldes noauto-flagget i /etc/fstab for disse partisjonene. Løsningen er å bytte ut dette flagget med nofail. Endre for eksempel linjen:

/dev/mapper/cr_sda3  /home   ext4    acl,user_xattr,noauto 0 2

til

/dev/mapper/cr_sda3  /home   ext4    acl,user_xattr,nofail 0 2

Teknisk

Initialisere grafikk med KMS (Kernel Mode Setting)

Med openSUSE 11.3 byttet vi til KMS (Kernel Mode Setting) for Intel-, ATI- og NVIDIA-grafikk, og dette er nå standard. Hvis du støter på problemer med KMS-driverstøtten (intel, radeon, nouveau), kan du deaktivere KMS ved å bruke nomodeset som oppstartsvalg for kjernen. For å velge dette permanent kan du legge til kommandoen i filen /boot/grub/menu.lst. Dette valget sørger for at den aktuelle kjernemodulen (intel, radeon, nouveau) lastes med kommandoen modeset=0 i initrd, dvs. at KMS er deaktivert.

I sjeldne tilfeller, når lasting av DRM-modulen fra initrd skaper et generelt problem som ikke er relatert til KMS, er det mulig å helt deaktivere lasting av DRM-modulen i initrd. Gjør dette ved å velge yes for sysconfig-variabelen NO_KMS_IN_INITRD i YAST. Dette vil gjenopprette initrd. Du må deretter starte maskinen på nytt.

Med Intel uten KMS går x-serveren tilbake til fbdev-driveren (intel-driveren støtter bare KMS). Alternativt kan «intellegacy»-driveren (pakken xorg-x11-driver-video-intel-legacy) brukes. Den støtter fremdeles UMS (User Mode Setting). For å bruke den, rediger /etc/X11/xorg.conf.d/50-device.conf og endre driveroppføringen tilintellegacy.

Med ATI for nye GPU-er går den tilbake til radeonhd. Med NVIDIA uten KMS benyttes nv-driveren (nouveau-driveren støtter bare KMS). Husk at nyere ATI- og NVIDIA-GPU-er går tilbake til fbdev hvis du bruker kjerneoppstartsparameteren nomodeset.

Radeon HDMI Sound Output Being Disabled

Due to problems on some hardware HDMI sound output has been disabled by default on the radeon driver, which is the default driver for AMD/ATI graphics cards.

It can be re-enabled by adding radeon.audio=1 as a kernel parameter. In YaST, go to System -> Boot Loader, then click Edit on the default entry, and add the following to the end of 'Optional Kernel Command Line Parameter':

radeon.audio=1

Then reboot to apply the change.

Alternatively, users can install the proprietary driver from AMD. For more information, see http://en.opensuse.org/SDB:ATI_drivers.

Slå av systemet med systemd

For å slå av maskinen når systemd-kommandoen brukes, angi halt -p- eller shutdown -h now-kommandoen på kommandolinjen, eller bruk «Slå av maskinen» i skrivebordsmiljøet.

Husk at bare halt ikke vil slå av maskinen på riktig måte.

systemd: bruke parametere for start av tjenester

systemctl støtter bare «standard»-parametere (se http://www.freedesktop.org/wiki/Software/systemd/Incompatibilities).

Du kan omgå denne nye oppførselen ved å aktivere oppstartsskriptet direkte, for eksempel:

cd /etc/init.d
./apache2 <dine_parametere>

Starte opp med systemd eller sysvinit

Som standard starter openSUSE nå opp med systemd. Hvis det oppstår problemer, kan du gå tilbake til den gamle oppstartsmetoden med sysvinit ved å trykke inn F5-tasten ved oppstart.

Hvis du vil bytte til sysvinit permanent, må du installere pakken sysvinit-init. For å gå tilbake til systemd må pakken systemd-sysvinit installeres på nytt.

CUPS 1.5

CUPS 1.5 har endringer som ikke er bakoverkompatible:

rename-kommandoen

I samsvar med GNU-kodestandardene behandler rename-kommandoen alle strenger som begynner med en bindestrek som et kommandolinjevalg. Dette kan omgås ved å skille valget fra andre argumenter med -- på følgende måte:

#!/bin/bash
for f in *.jpg ; do
  rename -- ".jpg" "-$RANDOM.jpg" $f ;
done

NetworkManager fra kommandolinjen

cnetworkmanager er ikke lenger tilgjengelig – bruk nmcli i stedet. For informasjon om migrering, se http://repo.or.cz/w/cnetworkmanager.git/blob_plain/HEAD:/nmcli-migration.html.

rpm: %_topdir Changed for Non-root Users

Unprivileged users can no longer write to /usr/src/packages. rpmbuild> now uses ~/rpmbuild by default. To change the directory add a line as follows to ~/.rpmmacros:

%_topdir /some/where/else

To use the subdirectory foo of $HOME add to ~/.rpmmacros:

%_topdir %{getenv:HOME}/foo